Home >> E-Mail

E-Mail

 

In dit gedeelte wordt de e-mail behandeld.Het aanmaken van e-mail accounts, het instellen van een zogenaamd 'catch all address', het doorzenden van e-mails, autoresponders, vakantie/ afwezigheid berichten, mailing lijsten, filters, en het wijzigen van MX records.

 

Het aanmaken van een e-mailaccount:

 

Om een e-mail(adres) aan te maken, log in op het controle paneel en klik op de button: 'e-mail menu', daarna klikt U op de link: 'pop3 e-mail accounts'. U zult zien dat er één e-mail account al bestaat; username@yourdomain.com (username is de log in naam van het controle paneel). Deze e-mail account is permanent en niet te verwijderen.

 

Om een nieuw pop3 e-mail account aan te maken, klik op de button: 'create pop3 e-mailaccount'. U zult het onderstaande pop up scherm zien:

 

 

Maak een gebruikersnaam en wachtwoord aan en Klik op de button 'create'. Het controle paneel zal dan terugkeren naar een pagina zoals hieronder weergegeven.

 

 

Notitie:  U kunt geen pop3 e-mail account aanmaken als de gebruikersnaam in gebruik is voor de autoresponder, de mailing lijst, of de - vrij vertaald - doorzender (forwarder).

 

Het veranderen van de wachtwoord van het e-mail account:

 

Om het wachtwoord van het pop3 e-mailaccount te veranderen, dient U eerst het pop3 e-mailaccount menu openen. Daarna, klik op de link 'change' (verander), naast het e-mailadres.

 

 

Als het pop up scherm 'modify pop3 mailaccount' verschijnt, type een nieuw wachtwoord en klik op de button: up-date.

 

Het verwijderen van e-mailaccounts:

 

 

Om een e-mailaccount te verwijderen, dient U eerst het 'pop3 e-mail account menu' te openen. Daarna, controleer in de box naast de e-mail accounts, welke e-mail account(s) U wilt verwijderen. En klik daarna op de button; 'delete selected' (verwijder geselecteerde).

 

SMTP Authentication

 

Wanneer u een pop3 e-mail account opzet in Uw e-mail software, dient U de SMTP authentication uit te schakelen, als U heeft besloten Uw hosting account te gebruiken voor het verzenden van e-mail. (In plaats van gebruik te maken van de ISP mail server).

 

De SMTP authorisatie gebruikersnaam en wachtwoord, is hetzelfde als U pop3 account gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Hoe u dit dient te doen, dat verschilt per e-mail cliënt. In MS OutlookTools, Accounts, selecteer de account, en klik op de button Properties. Dan onder de tab 'servers', checkt u Servers tab, check "My server requires authentication."

 

Checkt U de gebruiksaanwijzing van Uw e-mail software voor meer instructies.

 

Het instellen van een 'catch all address'.

Als de server e-mails ontvangt aan e-mailadressen die niet bestaan, dan dient de server iets te doen met deze berichten. Het controle paneel geeft U 3 opties:

 

1.  Server verwijderd de berichten en geeft een bericht aan de afzender dat het e-mailadres niet bestaat.

2.  verwijderd de berichten zonder een bericht aan de afzender.

3.  Server stuurt de berichten door naar een bestaand e-mailadres.

 

Om te kiezen tussen deze 3 opties, open het 'email menu' van het controle paneel, Daarna, klik op de button 'catch all e-mail'. U zult dan een pop up zien van een box zoals hier onder.

 

 

Kies daarna de gewenste optie en klik op de button 'update'." 

 

Forwarders (doorzenders): 

De forwarders (doorzenders) geven de mogelijkheid om e-mails direct te verwijzen naar een ander e-mail adres. Bijvoorbeeld,, stel; U wilt de e-mail verzonden aan support@domain.com en sales@yourdomain.com om ontvangen te worden op het pop3 e-mail customerservice@yourdomain.com.

U kunt 2 forwarders (doorzenders) instellen die dat mogelijk maken.

 

Om een forwarder in te stellen, open als eerste het e-mail menu in het controle paneel. Daarna, klik op de button 'forwarders', en vervolgens klikt U op de link 'create a new forwarder'. Linker bovenhoek van de pagina. U zult dan onderstaande box zien verschijnen.

 

 

Enter de naam van de forwarder, het e-mail adres waar U de e-mail op wilt ontvangen, en klik daarna op de button 'create'. Notitie: U kunt e-mails doorzenden naar meerdere e-mailadressen eenvoudig door een komma te plaatsen tussen de e-mailadressen. Bijvoorbeeld: email@domain1.com, email@domain2.com, email@domain3.com.

Andere mogelijkheden om e-mails door te zenden zijn: fail en blackhole.
:fail de e-mail wordt teruggezonden naar de afzender.
:blackhole: zal de e-mail ontvangen en verwijderen.

 

Aanpassen/ verwijderen forwarders:

 

Alle forwarders staan in de forwarder menu. Om een forwarders te verwijderen, check de boxes naast de forwarder en klik op de button 'delete selectie'.

 

 

Een forwarder aanpassen door te klikken op de link 'modify' naast het forwarder address. De 'modify features' staat toe de bestemming van de e-mail te wijzigen, zonder dat de forwarder naam veranderd.

 

Autoresponders 

Autoresponders zijn e-mail robots die binnen gekomen e-mailberichten beantwoorden met een standaard bericht. De autoresponder zijn alle e-mails beantwoorden die ontvangen zijn, ongeacht de inhoud van de e-mail. U kent ze ongetwijfeld van bedrijven waarvan U automatisch een e-mail hebt ontvangen, bijvoorbeeld de ontvangstbevestiging.

 

Om een autoresponder in te stellen, open het e-mail menu van het controle paneel. Daarna, klik op de button 'autoresponders', vervolgens klikt U op de link 'create a new autoresponder'

 

 

Als eerste; kies een naam voor de autoresponder.

 

Als tweede; schrijf de tekst voor de autoresponder in de textbox. U mag geen HMTL tags toevoegen.

 

Als derde; U heeft de mogelijkheid te kiezen voor de extra optie om een CC address in te voeren. Dit zal automatisch een kopie van elke autoresponder output naar een in de textbox aangegeven e-mailadres versturen. Het uit en inschakelen van de CC optie geeft U de mogelijkheid om te bepalen hoeveel verzoeken Uw autoresponder ontvangt.

 

Notitie: U dient een pop account te hebben voor een 'forwarder' die geassocieerd is met de autoresponder.
Als U een kopie wenst van de ingekomen e-mail, creëer een pop account met dezelfde naam als de autoresponder
Als U wenst om de ingekomen e-mail te verwijderen, en enkel wilt beantwoorden, dient U een forwarder te creëeren met dezelfde naam en de e-mail daarna door sturen (forwarden) naar een zogenaamde :blackhole:.
Als het niet lukt om een forwarder op een pop account naast de autoresponder te creëren, dan ontvangt de afzender van de e-mail een bericht dat het verzenden mislukt is, naast de autoreply e-mail. Tegenstrijdig bericht voor de afzender van de e-mail.

 

Aanpassen en/of verwijderen van de autoresponders

 

Alle autoresponders staan in het autoresponder menu. Om een autoresponder te verwijderen, check de box naast autoresponder naam, en klik op de button 'delete selected'.

 

 

Om een autoresponder aan te passen, klik op de link 'modify', gelijk naast de autoresponder naam. De aanpas mogelijkheid staat toe de uitgaande tekst van de autoresponder en/of het CC adres te wijzigen. Als U klaar bent, klik dan op de button 'create'

 

Vakantie / afwezigheid bericht: 

Vakantie / afwezigheid bericht laat de afzender weten dat U er niet bent. Een uitgaand bericht kan dan zijn; "Ik heb Uw e-mail ontvangen, maar tot 21 juni ben ik op vakantie. Ik zal daarna op Uw e-mail reageren." Vakantie / afwezigheid berichten worden gebruikt samen met de al bestaande pop3 accounts.

 

Om een vakantie/afwezigheid bericht aan te maken, open het e-mail menu in het controle paneel. Daarna klikt U op de button 'vacation messages', direct gevolgd door het aanklikken van de link 'set new vacation message'.

 

 

Stap 1: selecteer een pop3 account waar U een vakantie/afwezigheid bericht aan wilt toevoegen.
Stap 2: Schrijf het vakantie/afwezigheid bericht dat U wilt verzenden.
Stap 3: Selecteer de data binnen wanneer het bericht verzonden dient te worden.
Stap 4: Klik op de button 'create'.

 

Aanpassen en/of verwijderen van het vakantie/afwezigheid bericht:

 

Al deze berichten staan in het vacation messages menu. Om deze te verwijderen, klik op de button 'checkbox' direct naast het bericht, en klik daarna op de button 'delete selected'.

 

 

Het aanpassen van een vakantie/afwezigheid bericht, doet U door op de link te klikken 'modify', direct naast de vacation account. De optie geeft de mogelijkheid het bericht en de data te wijzigen.

 

Mailing Lijst 

Om een mailing lijst aan te maken, open het e-mail menu van het controle paneel, en klik daarna op de button 'mailing lists'. Er zal (nog) geen mailing lijst in staan, daarom klikt U op de button 'create mailing list'.

 

 

Voeg een naam toe aan de mailing lijst, en klik op de button 'create'. U komt daarna terug in het 'main mailing list menu', en Uw nieuwe lijst zal zichtbaar zijn in de tabel.

 

Notitie:   U kunt geen mailing lijst aanmaken, als de gebruikte naam al in gebruik is voor; een pop3 account, een autoresponder en/of forwarder.

 

Aanmelden/ afmelden via de e-mail.

 

De server gebruikt de populaire software Majordomo mailing list. Gewoonlijk, mailing lijsten worden gebruikte en geconfigureerd exclusief via de e-mail. Er zijn 2 manieren om aan te melden voor een mailing lijst.

 

1.  Stuur een e-mail aan majordomo@yourdomain.com en type in 'subscribe listname' in de 'message body'.

2.  2) Stuur een e-mail aan listname-request@yourdomain.com en type in "subscribe" in de 'message box'.

 

Elke lijst is beschikbaar in een zogenaamde 'digest form'. Dit betekent dat de berichten worden opgeslagen en eens per periode (bv. eens per week) verstuurd worden in zijn geheel. Dit is om de ontvanger niet te overladen met een constante stroom van berichten. Om aan te melden voor de digest versie van de mailinglist, volg dezelfde procedure voor aanmelden. Het enige dat anders is, U dient de volgende 2 stappen te ondernemen:

 

1.  "subscribe listname digest" in plaats van "subscribe listname"

2.  "listname-request@yourdomain.com in plaats van listname-request@yourdomain.com

 

De stappen zijn, zo U kunt zien, nagenoeg hetzelfde. Majordomo zal U een resulaat e-mail toezenden, dat de aanmelding of afmelding succesvol is verlopen. Daar naast, kunt U de lijst bekijken, subscribers, in het controle paneel.

 

Aanmelden / afmelden via het controle paneel:

 

U kunt zelf via het controle paneel de aanmelding/afmeldingen voor de Majordomo mailinglist. Onthoud wel, de ontvangers geen bevestiging ontvangen van Majordomo als ze via het controle paneel worden toegevoegd aan Uw mailing lijst. De ontvangers zullen het derhalve pas te weten komen als de mailing lijst wordt toegezonden, of als U ze op de hoogte brengt dat U ze hebt toegevoegd aan Uw mailing lijst. Let hierbij op, dat U niet onbedoeld SPAM verstuurd.

 

De eerste stap houdt in het selecteren van de mailing lijst die U wilt aanpassen. Alle mailingen lijsten zijn zichtbaar in het mailing lists menu. Klik op de link 'view' direct naast de mailing lijst waarmee U wilt gaan werken. U zult dan een box zien zoals op onderstaand figuur.

 

 

Het toevoegen van (iemand die zich heeft) aangemeld door de volgende onderdelen te controleren; "add to listname" en/of "add to listname-digest", en daarna klikken op de button "submit" (toevoegen). Het (weer) afmelden doet U door te klikken op de 'checkboxes' direct naast het adres welke U wilt verwijderen, daarna klikt U op de button 'delete selected'. Iedereen die zich heeft aangemeld / ingeschreven wordt in deze mailing lijst opgenomen, ongeacht of ze zijn toegevoegd via de e-mail of het controle paneel.

 

Het veranderen van de instellingen van de mailing lijst:

 

Het controle paneel biedt U de mogelijkheid via de grafische interface om de Majordomo configuratie te wijzigen. Om toegang te krijgen tot deze optie, ga naar de "main mailing list menu' en klik op de link 'view', direct naast de lijst die U wilt aanpassen. In aan de bovenzijde van het scherm ziet U nog een link staan,: "to change the list and digest settings" (het veranderen van de lijst en de digest instellingen). Met deze link komt U in het configuratie menu.

 

Het configuratie menu staat U toe om de volgende onderdelen in de mailing ljjst te wijzigen:

 

- Lijst omschrijving (list discription)

- Digest instellingen (digest settings)

- Inschrijf beleid (subscribe policy)

- Maximale lengte van een bericht (maximum message length)

- Aanpassingen (moderators)

- En nog veel meer...

 

The Het configuratie menu is het beste te gebruiken door mensen die ervaren zijn met het Majordomo. U kunt op de website van Majordomo kijken voor meer informatie.

 

Filters 

Met de filters kunt U aangeven welke types e-mail U wilt blokkeren. Om een filter te creëren, open het e-mail menu van het controle paneel. Dan, klik op de button 'filters'.

 

 

Met de eerste optie kunt U een specifiek e-mailadres blokkeren. Type het volledige adres in en klik op de button 'block'(blokkeer).

 

Met de tweede optie kunt U alle e-mail blokkeren van een specifiek domein. Type de domeinnaam in en klik op de button 'block'.

 

U kunt ook een blokkade aanbrengen op een specifiek woord, en daarna klikken op de button 'block'.

 

U kunt ook een blokkade aanbrengen op een gewenste maximale lengte van een e-mail. Dit doet U door het aantal maximale kilobytes in te typen en daarna te klikken op de button 'block'.

 

Het 'adult filter' kan aan en uit gezet worden door te klikken op de 'enable' button. Met het adult filter (vrij vertaald volwassen filter) kunt elke e-mail blokkeren met inhoud niet bestemd voor minderjarigen. Zoals sekssites e.d.

 

Verwijderen van filters.

 

Alle filters staan in het filters menu.

 

 

In dit voorbeeld wilt U niet langer een blokkade hebben op de e-mail van badsite.com. Check de box direct naast het filter waarvan U de blokkade wil verwijderen, en klik op de button 'delete selected'.

 

Mx records. 

 

Gratis e-mail zoals everyone.net vraagt dat er veranderingen/ aanpassingen worden gedaan aan MX, zodat hun software zal werken. Deze aanpassing zal e-mail bedoeld voor Uw domein doorsturen naar hun server. Houdt er rekening mee, MX software zal daarna het functioneren van uw pop3 accounts, forwarders en mailingslist onmogelijk maken.

 

Om het MX record te veranderen, open het e-mail menu in het controle paneel, en klik daarna op de button 'mx records'.

 

 

Stap 1: verwijder het oude MX record, door te klikken op checkbox direct naast de record name, en klik daarna op de button 'delete selected'. Dan zouden er geen MX records meer zichtbaar dienen te zijn.

 

Stap 2: voeg de hostnaam in, gevolgd door de periode, die U krijgt van U e-mail provider. Het geselecteerde prioriteit niveau (gebruikelijk 10) van de 'dropdown box' aan de rechterzijde. Het prioriteiten niveau zal U ook aangeven door Uw e-mail provider. Klik daarna op de button 'add'.

 

Notitie:  Zorgt U dat U een periode invoert aan het einde van de hostname.

 

Om de orginele instellingen van de MX records te herstellen, enter yourdomain.com, en prioriteit 0 nadat U een andere MX records heeft verwijderd.

 

Webmail 

 

Om toegang te krijgen tot de webmail. Open het e-mail menu in het hoofdmenu van het controle paneel, en klik daarna op de button 'webmail'.

 

 

Stap 1: Voeg U volledige e-mailadres in het veld 'e-mail'. Daarna, type Uw wachtwoord in, en klik daarna op de button 'login'.

 

Belangrijke notitie:  

 

Om in te loggen met U default e-mail adres (control-panel-username@domain.com) , let op, dat U niet aan de webmail toegevoegd; @yourdomain.com. Bijvoorbeeld, als U inlogt op het controle paneel met de naam Gary, gebruik dan alleen Gary om in te loggen op de webmail. Op alle andere accounts dient te worden ingelogd met naamaccount@uwdomein.com.

 

 


© Yonvie Software. DirectAdmin licensees kan deze pagina reproduceren want hun eigen klantenreproductie door andere partijen belemmerd is.